שנת 2019 הסתיימה עם נתונים מדאיגים על היפגעות אזרחים ותיקים הולכי רגל שנפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני, הגבוה בכל עשור. בירושלים נפגעו יותר אזרחים ותיקים הולכי רגל מאשר בכל שנה בעשור החולף, בחולון ובבת ים הכי הרבה נפגעים בשנה זאת מזה חמש שנים
בימיו האחרונים של חודש ינואר 2020 נפגע הולך רגל בן 88 מאוטובוס בעת שחצה את הכביש במעבר חציה ברחוב משה שרת בחולון. הוא פונה באורח קשה לבית החולים תל השומר ולאחר מספר ימים נקבע מותו. הקשיש שנהרג בכביש הוא חלק מהמציאות היומיומית איתה נאלצים להתמודד האזרחים הוותיקים (65+) כהולכי רגל במדינת ישראל.
בכל שנה נפגעים בממוצע 720 אזרחים ותיקים בעודם הולכי רגל בתחום העירוני, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. בשנת 2019 נפגעו בתאונות דרכים בערים ובישובים 807 קשישים (65+) הולכי רגל, וזוהי השנה בה מספר הקשישים הנפגעים הגבוה בכל העשור החולף. בשנת 2018 נפגעו בתחום העירוני 779 קשישים הולכי רגל, ובשנת 2017 נפגעו 781, בתחילת העשור, שנת 2010, עמד מספר הנפגעים על 582.
עוד עולה מן הנתונים כי מבין הולכי הרגל הקשישים שנפגעו ב-2019, 29 נהרגו ו-219 נפצעו באורח קשה.
בסך הכל ברחבי הארץ נפגעו בשנת 2019 בתאונות דרכים 825 קשישים הולכי רגל, 720 מהם, כאמור נפגעו בתחומי הערים והישובים. 31 קשישים נהרגו ברחבי הארץ בשנה זו, מהם 29 נהרגו בתחום העירוני.
בתל אביב-יפו מספר הנפגעים הגבוה בעשור – קרוב לאלף קשישים הולכי רגל
- בתל אביב-יפו נפגעו בעשור החולף (2010-2019) בתאונות דרכים 961 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 35 נהרגו. בשנת 2019 נפגעו בעיר 79 קשישים הולכי רגל.
- בירושלים נפגעו בעשור החולף (2010-2019) בתאונות דרכים 669 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 24 נהרגו. בשנת 2019 נפגעו בעיר 86 קשישים הולכי רגל. מדובר במספר הקשישים הנפגעים בעיר הגבוה בעשר השנים האחרונות.
- בחיפה נפגעו בעשור החולף (2010-2019) בתאונות דרכים 444 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 26 נהרגו. בשנת 2019 נפגעו בעיר 52 קשישים הולכי רגל.
- בחולון נפגעו בעשור החולף (2010-2019) בתאונות דרכים 342 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 16 נהרגו. בשנת 2019 נפגעו בעיר 40 קשישים הולכי רגל. מדובר במספר הקשישים הנפגעים בעיר הגבוה בחמש השנים האחרונות.
- בפתח תקווה נפגעו בעשור החולף (2010-2019) בתאונות דרכים 357 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 14 נהרגו. בשנת 2019 נפגעו בעיר 40 קשישים הולכי רגל.
- ברמת גן נפגעו בעשור החולף (2010-2019) בתאונות דרכים 328 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם שמונה נהרגו. בשנת 2019 נפגעו בעיר 29 קשישים הולכי רגל.
- בבת ים נפגעו בעשור החולף (2010-2019) בתאונות דרכים 341 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם תשעה נהרגו. בשנת 2019 נפגעו בעיר 40 קשישים הולכי רגל. מדובר במספר הקשישים הנפגעים בעיר הגבוה בחמש השנים האחרונות.
- בנתניה נפגעו בעשור החולף (2010-2019) בתאונות דרכים 348 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 17 נהרגו. בשנת 2019 נפגעו בעיר 47 קשישים הולכי רגל.
- בראשון לציון נפגעו בעשור החולף (2010-2019) בתאונות דרכים 275 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 16 נהרגו. בשנת 2019 נפגעו בעיר 29 קשישים הולכי רגל.
- באשדוד נפגעו בעשור החולף (2010-2019) בתאונות דרכים 215 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 26 נהרגו. בשנת 2019 נפגעו בעיר 18 קשישים הולכי רגל.
קשישים נמצאים בסכנה משמעותית בעיקר כהולכי רגל, שכן עוצמת הפגיעה של רכב בהם גבוהה יותר. אחד הקשיים הגדולים של הולכי רגל קשישים הוא הזמן הממושך שלוקח להם לחצות את הכביש ביחס לצעירים. בנוסף, קשישים רבים חווים קשיי ראייה ושמיעה שמשפיעים על האופן והמהירות של חציית הכביש.
אז מה עושים:
- ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים בהם נמצאים קשישים רבים באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהם הם מוצבים.
- באותם אזורים, בהם הצפי לנוכחות קשישים גבוה, יש להאריך את משך הופעת האור הירוק ברמזור המיועד להולכי הרגל, על מנת לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה.
- ריכוז ויישום הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות של מעברי החציה על ידי סימונם באופן מובלט, וכדומה.